Januari 2019
Premieverhogingen a.s.r. en Allianz

Verzekeraars a.s.r. en Allianz gaan de komende maanden hun premies aanpassen. Beide  verzekeraars hebben meerdere data uitgekozen om de wijzigingen in te laten gaan. Ook worden de voorwaarden aangepast, maar details daarover zijn nog niet bekend.

 Verzekeraar  Product  Geldt voor *  Aanpassing  Ingangsdatum
 a.s.r.  Woonhuis VP en VVP  1  + 9%  1 maart 2019
 a.s.r.  Woonhuis VVP  1 + 2  + 6%  1 mei 2019
 a.s.r.  Gebouwen Zakelijk  1  + 8%  1 maart 2019
 a.s.r.  Gebouwen Zakelijk  2  + 5%  1 april 2019
 a.s.r.  Personenauto VP en VVP,
 WA-deel en Casco-deel
 1  + 11,5%  1 maart 2019
 a.s.r.  Personenauto VVP, WA-deel  2  + 7%  1 mei 2019
 a.s.r.  Personenauto VVP, Casco-deel  2  + 2%  1 mei 2019
 a.s.r.  Bestelauto VVP, WA-deel  1 + 2  + 9%  1 mei 2019
 a.s.r.  Bestelauto VVP, Casco-deel  1 + 2  + 3%  1 mei 2019
 a.s.r.  AVP VVP  2  + 7%  1 mei 2019
 a.s.r.  Boot VVP  2  - 10%  1 april 2019
 a.s.r.  Boot Europeesche  1  + 10%  1 mei 2019
 Allianz  Personenauto Particulier
 en Zakelijk
 1 + 3  + 8,5% WA,
 + 3% BC/VC
 1 maart 2019
 Allianz  Bestelauto  1 + 3  + 8% WA,
 + 5%  BC/VC
 1 maart 2019
 Allianz  Caravan  1 + 3  + 7,5%  1 maart 2019
 Allianz  Motorfiets  1 + 3  + 5% WA,
 + 3% BC/VC
 1 maart 2019
 Allianz  Oldtimer  1 + 3  + 8,5% WA,
 + 3% BC/VC
 1 maart 2019
 Allianz  Woonhuis  1 + 3  + 5%  1 mei 2019
 Allianz  Inboedel  1 + 3  + 3%  1 mei 2019

* 1 = bestaande portefeuille, 2 = nieuwe verzekeringen en object- en risicowijziging, 3 = nieuwe verzekeringen

Hoe u sneller geholpen kunt worden

Sommige verzekeraars van zakelijke risico's hebben inmiddels een offertestop, andere kennen een wachttijd van enkele weken tot zelfs vele maanden. Eén, niet nader te noemen verzekeraar waagt het zelfs om de hoorn naast de haak te leggen: ze willen gewoon niet meer gebeld worden.

Het mag duidelijk zijn, het is druk in verzekeringsland. De druk op de zakelijke acceptanten is groot en iedere tussenpersoon ziet het liefst dat zijn of haar klant als eerste geholpen wordt. Netjes achteraan sluiten is het devies. Of zijn er toch mogelijkheden om sneller geholpen te worden? Jazeker!

De sleutel is het aanvraagformulier. Wie de juiste formulieren gebruikt, deze volledig invult, met de juiste gegevens  en daarbij de (nieuwe) klant meteen als relatie opvoert in AWI kan sneller en beter worden geholpen. Ondersteunend materiaal, zoals een kopiepolis of een mailwisseling met de klant is uiteraard welkom, mits het relevante informatie bevat.  

Tips om sneller geholpen te worden
1. Vul een aanvraagformulier altijd volledig en, waar mogelijk, digitaal in (zie onderstaand artikel);
2. Voer in AWI altijd eerst de relatie op (compleet!) en vraag pas daarna de offerte aan;
3. Leg niet elk offerteverzoek bij Acceptatie Zakelijk, maar gebruik ook eens Atosi.

Offerteformulier Cascade Zakelijk digitaal in te vullen
Het is natuurlijk de macht van de gewoonte: doorgaan met iets wat je nou eenmaal zo gewend bent. Goed voorbeeld daarvan is het digitaal in te vullen offerteformulier van Cascade Zakelijk. Dat kunt u gewoon op het scherm van uw laptop of pc invullen. De tekst gaat niet raar staan en het document kan, na invulling, gewoon opgeslagen worden op de harde schijf of in de cloud.

Toch blijft een deel van u stug volharden in het uitprinten van het formulier om het vervolgens handmatig in te vullen met de pen. Niet meer doen, is ons welgemeende advies. Want digitaal invullen is niet alleen een stuk gemakkelijker voor u zelf, het levert ons ook een voordeel op, omdat we geen af en toe moeilijk leesbare teksten meer hoeven te ontcijferen. Een echte win-win situatie dus.

Zo ziet het offerteformulier er uit als u het digitaal invult:



Tenslotte nog een tip: U helpt de afdeling Zakelijk als u het formulier waarheidsgetrouw invult. Dus  geen fictieve KvK-nummers of niet bestaande e-mailadressen!
Wat moet u (wettelijk) op uw website vermelden?
Een steekproef onder 20 intermediairs van Cascade heeft uitgewezen dat veel kantoren niet voldoen aan de wettelijke verplichtingen ten aanzien van informatieverstrekking. Zo bent u verplicht om een DVD en een Dienstenwijzer op uw website te hebben staan. Verder moet de klachtenprocedure vermeld worden, alsmede de adressen van AFM en Kifid. Wel wenselijk, maar niet verplicht, zijn  de Verzekeringskaarten voor de producten waarin uw kantoor bemiddelt.

Klachtenprocedure
Slechts zeven van de 20 getoetste kantoren halen de maximale score van 100% en voldoen dus aan hun wettelijke verplichtingen. De meest voorkomende verplichting waaraan niet wordt voldaan is de klachtenprocedure: maar liefst 11 van de 20 getoetste kantoren hebben daarover niets op hun website staan. Twee kantoren zeggen er wel iets over, maar zijn erg summier met hun informatie.

DVD en Dienstenwijzer
Ook het DVD en de Dienstenwijzer ontbreken nogal eens. Het adres van het klachteninstituut Kifid ontbreekt slechts twee maal, maar het adres van de AFM is gelukkig altijd wel ergens op de website te vinden. Het plaatsen van Verzekeringskaarten tenslotte, is wel wenselijk, maar wettelijk (nog) niet verplicht. En dat is maar goed ook, want op 16 van de 20 geraadpleegde websites ontbreken ze.  

Tips
1. Ga na of u voornoemde informatie (met name DVD, Dienstenwijzer en klachtenprocedure) op de website van uw kantoor hebt staan;
2. Controleer of alle links naar documenten of andere websites wel functioneren.

   
Provinciale posten Generali over naar volmacht

Cascade gaat, waar mogelijk, de particuliere posten van Generali overhevelen naar de volmacht. Voor u als intermediair is dat gunstig, want over de volmachtproductie wordt de volledige provisie uitbetaald. De en bloc overvoer staat gepland voor de eerste helft van 2019. Verzekerden met een zakelijke verzekering kunnen later dit jaar een aanbieding verwachten van a.s.r., de verzekeraar waarin Generali inmiddels is opgegaan.

Nieuwsbrief 1 - 2019 Naar de website >
Bezoekadres:
Zwedenlaan 12
9403 DE Assen
Ma t/m vrij 8 tot 17 uur
Postadres:
Postbus 877
9400 AW Assen
T: (0528) 299 450
F: (0528) 299 496
E: info@cascade.nl